عبدالرزاق خرمآگاه مسئول کتابخانه عمومی بعثت روستای هَرَنگ شهرستان بستک (استان هرمزگان) در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به انگیزههایش برای حضور در طرح «مأموریت کتابخانه من» عنوان کرد: از همان اولین مواجهه با فراخوان طرح و توضیحات مختصری که درباره آن بیان شده بود جذبش شدم و تصمیم گرفتم حتماً در آن مشارکت کنم. البته چیزی نزدیک به این طرح را از گذشته در ذهنم داشتم و همیشه منتظر فرصتی بودم تا بتوانم در قالبی کاربردی و هدفمند آن را برای اهالی روستا اجرا کنم.
وی در ادامه افزود: هر کتابخانه مختصات و ویژگیهای خاص خودش را دارد و اگر بتواند بر اساس جامعه مخاطبینش برنامهریزی کند میتواند به دستاوردهای بسیار اثرگذار و مهمی برسد. تسهیل کردن ورود مراجعین جدید و ترغیب گروههای سنی مختلف یکی از اصلیترین هدفهایی است که در خلال اجرای طرحهایی مثل کتابخانه من پدید میآید.
خرمآگاه با اشاره دغدغهها و نیازهای گروه سنیِ مدنظر او در این طرح، خاطرنشان کرد: از آنجا که کودکان و نوجوانان بیشترین مخاطبان و مراجعینی هستند که در روستای هرنگ از کتابخانه و خدمات آن استفاده میکنند، در برنامهریزی و تدوین طرح نیز روی همین گروه سنی متمرکز شدم. بواسطه شناختی که از علاقه و نیازهای بچهها داشتم از اشتیاق و استقبال آنها به نقاشی آگاه بودم.
وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانم در قالب این طرح این علاقهمندی را با ویژگیهای بومی و بضاعتهای کتابخانه ادغام کنم، تصمیم گرفتم کارگاههای آموزشی و هدفمندی در این موضوع برای بچهها طرحریزی کنم تا از یک سو در مسیر تحقق خواست آنها حرکتی کرده باشم و از سوی دیگر نیز باعث ایجاد انگیزه بیشتر و ارتقای خلاقیت این گروه از مخاطبان کتابخانه شوم.
خرمآگاه همچنین تصریح کرد: اجرای اختصاصی این طرح باعث میشود تا هم اعضای فعلی کتابخانه و هم آن دسته از بچههای روستا که پیش از این با کتابخانه همراه نشدهاند اما علاقهمند به فراگیری نقاشی و طراحی هستند، بتوانند بهصورت متحد در طرح حضور یابند.
این کتابدار با تأکید بر اهمیت آموزش نقاشی در کتابخانه، بیان داشت: یکی از مزیتهای نقاشی و طراحی برای گروه سنی کودک و نوجوان، کمک به شکوفاییِ خلاقیت و بالا بردن دقت در آنها است. فعالیتهایی مثل رنگآمیزی هم باعث افزایش دقت و تمرکز در کودکان میشود و طراحی نیز میتواند به منزله آموزشی مقدماتی برای آن دسته از کودکانی باشد که قرار است به مدرسه بروند و نوشتن فرا بگیرند.
وی با یادآوری سایر برنامههای فرهنگی کتابخانه برای گروه سنی کودک و نوجوان گفت: در کنار کلاسها و آموزشهای مرتبط با نقاشی؛ قصهگویی و نشستهای کتابخوان نیز همیشه از برنامههای مستمر و اثرگذار در کتابخانه برای کودکان و نوجوانان بودهاند. چه آنزمان که همهگیری کرونا نبود و مهدکودکِ روستا و مدارس سعی میکردند قصهگویی برای بچهها در محیط کتابخانه و با استفاده از منابع موجود در آن صورت پذیرد و چه این ماههای اخیر که علیرغم تمام محدودیتها از طریق فضای مجازی این روند ادامه یافته است. شاید به همین خاطر است که معتقدم تجربه جلسات نقاشی و قصهگویی در کتابخانه گاهی تأثیراتی ملموس و بهمراتب ماندگار دارد.
خرمآگاه در بخش دیگری از این گفتگو، ضمن پیشبینی استقبال از برنامه کتابخانه عمومی بعثت در طرح کتابخانه من، عنوان کرد: با اینکه فعلاً به خاطر وضعیت قرمز کرونا در استان هرمزگان وارد فاز اجرایی طرح نشدهایم اما تردید ندارم که با توجه به منابع آموزشی مرتبط با نقاشی و طراحی در کتابخانه و همچنین مباحثی که بنا داریم در کارگاههای آموزشی به آنها ارائه کنیم با استقبال مواجه خواهیم شد. اطمینان دارم که با ورود این طرح به فاز اجرایی شاهد افزایش عضو در کتابخانهمان نیز خواهیم بود. همین که مراجعین جدید به کتابخانه میآیند و با فعالیتها و خدمات آن آشنا میشوند فینفسه شاهد وسیعتر شدن دایره مخاطبان کتابخانه خواهیم بود.
وی با تقدیر از نقش غیرقابل انکار کارشناسان دفتر برنامهریزی نهاد در این طرح بیان داشت: جا دارد این نکته مهم را بگویم که راهنماییها و زمانی که کارشناسان برای ما در این طرح گذاشتند فراتر از انتظارات من بود. از روزی که برای نخستینبار فراخوان طرح را دیدم و طبعاً اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن داشتم تا امروز که با آموزشها و مشاورهای بچههای دفتر برنامهریزی همراه شدهام، آشنایی فراوانی با طرح «مأموریت کتابخانه من» پیدا کردهام و این دستاورد مهم تنها با آموزشها و پیگیریهای مجدانه و بیشائبه آنها بوده که محقق شده است.
این کتابدار همچنین اضافه کرد: پس از اجرای این طرح، تصمیم دارم، دورههایی آموزشی نیز برای بانوان خانهدار برگزار کنم و با تکیه بر آموزشهایی که برای اجرای این طرح پشت سر گذاشتهام، بتوانم طرحهای تکمیلی و ادامهدار دیگری نیز متناسب با بضاعت کتابخانه و نیازهای فرهنگی اجتماعی ساکنین روستا طرحریزی کنم.
وی افزود: کتابخانه همواره مکانی مورد اعتماد و احترام خانواده اعضای کودک و نوجوان بوده است؛ اینکه فرزندانشان در کتابخانه علاوه بر امکانات مطالعاتی، فضایی برای انجام فعالیتهای فرهنگی دارند نیز اغلب به دامنه توجه و اعتقادشان به این مکان فرهنگی افزوده است. در این بین اجرای طرح کتابخانه من باعث خواهد شد والدین بسیاری از اعضاء حضور بیشتری در کتابخانه داشته باشند و همین میتواند زمینهساز مناسبی برای برنامهریزی و اجرای برنامههای متناسب با نیازهای آنها در کتابخانه شود.
خرمآگاه در پایان به نقش ارزنده برنامههایی مثل طرح «مأموریت کتابخانه من» اشاره کرد و گفت: با اینکه فعلاً فعالیت فیزیکی کتابخانهها کم شده است اما طرحهای مثل کتابخانه من و یا جشنواره کتابخوانی رضوی، آشکارا به برنامههای درخشانِ کتابخانهها تبدیل و جذابیت و پویایی را یکبار دیگر به این اماکن فرهنگی باز گرداندهاند و باعث طپشِ دوباره قلب کتابخانهها گشتهاند.
ارسال نظر